Stupa Restauro  |  sculptuur

Restauratie en uitbreiding van bestaande sculptuur

The making of the plinth

The restauration of the stupa

Overpeinzingen  |  Thoughts

NL

Geert was een klasgenoot van mij op de kunstacademie in Arnhem. Niet zomaar een klasgenoot maar een 'vriend voor het leven'.

Na hem jaren uit het oog te zijn verloren kwam hij terug op zijn geboorteplek, Berkenwoude, een rustig dorp in de Krimpenerwaard, vlakbij Rotterdam. Plots, na zo'n vijfendertig jaar in gescheiden werelden te hebben vertoefd, gingen we elkaar weer zien.

Al die jaren koesterde ik een sculptuur van hem; een afgekeurd onderdeel van zijn afstudeerwerk, bestaande uit een aantal in beton gegoten stupa's. Al tijdens zijn studie verkeerde Geert in Boedhistische sferen en dat is zo gebleven en verworden tot een levenswijze. Toen Geert ging trouwen besloot ik om zijn eigen mislukte betonnen stupa te vervolmaken met een duidelijk herkenbare eigen ingreep in gips. Bovendien kreeg de 'Stupa Restauro' zijn eigen sokkel die ik vervaardigd had uit een afgekeurde parasolvoet. De restauratiewijze waarbij de correctie goed zichtbaar is, is ontleend aan de Japanse traditie van keramiekrestauratie met gouddraad (Kintsugi).

 

ENG

Geert was a classmate of mine at the art academy in Arnhem. Not just a classmate but a ‘friend for life’. After losing sight of him for years, he returned to his birthplace, Berkenwoude, a quiet village in the Krimpenerwaard, near Rotterdam. Suddenly, after spending some thirty-five years in separate worlds, we started seeing each other again. All those years, I cherished a sculpture; a rejected part of his graduation work, that consisted out of a number of stupas cast in concrete. Already during his studies, Geert was in Buddhist spheres and it has remained so and become a way of life. When Geert got married I decided to complete his own failed concrete stupa with a plaster addition, clearly recognisable as new. I also gave the 'Stupa Restauro' its own plinth, fabricated from a parasol base. The restoration method in which a correction is clearly visible is derived from the Japanese tradition of ceramic restoration with gold thread (Kintsugi).

 


NL

titel: Stupa Restauro

medium: sculptuur

materialen: betonnen parasolvoet, gegoten betonnen stupa, gips

afmetingen: 50 X 50 X 30 cm.

presentatie: in eigen tuin, 2024

collectie: van Dorp & Koek, Berkenwoude, 2024

 

 

ENG

title: Stupa Restauro

medium: sculpture

materials: concrete parasol base, stupa in cast concrete, plaster

dimensions: 50 X 50 X 30 cm.

presentation: in own garden, 2024

collection: van Dorp & Koek, Berkenwoude, 2024