Pietá |  autonome sculptuur

 

Toen de dakbedekking van een neogotische kerk vervangen werd, heb ik de leien hergebruikt als bouwstenen voor deze sculptuur. 

Pietá is een onderzoek naar de esthetiek, ritmiek en symboliek van de gotische kathedraal. De getalsmatige onderbouwing van de vormentaal heeft mijn speciale interesse.

De gotische esthetiek is er één van verticaliteit en rankheid. Dit heeft zich in mijn sculptuur vertaald in een samenspel van drie ranke elementen met de grootste massa bovenin. Dat levert het beeld op van ‘een zwaar lichaam dat op hoge poten wordt rondgedragen’.

De ritmiek van de kathedraal vind je terug in de gefragmenteerde opbouw van het beeld. In tegenstelling tot de gangbare plattegrond conform het vierarmige Latijnse kruis heb ik het drie-armige gaffelkruis gehanteerd.

In de gotische kathedralenbouw hebben getallen hun eigen symboliek. Zo verwijst het getal vijf naar het aantal wonden van Christus aan het kruis. Ik heb bij Pietá de vijfhoek als vormbeginsel onderzocht: deze staat symbool voor de versmelting van het geestelijke en het lichamelijke. In Pietá wordt de gestorven Christusfiguur verbeeld als een hoog opgetild en horizontaal gedragen lichaam. Dat lichaam bestaat uit pakketjes leisteen, die vijfhoekig zijn uitgezaagd en ingekerfd met het gaffelkruis als brandmerk.

 

titel: Pietá

medium: sculptuur

materialen: stalen constructie en bevestigingsmateriaal, leisteen, bloed

afmetingen: 200 X 100 X 150 cm.

tentoongesteld: Oude Kraan, Schaduwttst. Sonsbeek, Arnhem, 1986

tentoongesteld: Oude Kraan, Afstuderen ABK, Arnhem, 1987

tentoongesteld: CBK, Ruimtelijk Werk (solo-ttst), Groningen, 1993